3 Tips voor het maken van een goeie game

Gamification zorgt ervoor dat je taken en activiteiten die je normaal gesproken niet leuk vindt, toch met plezier gaat uitvoeren. Maar hoe zorg je er nou voor dat je de juiste game ontwikkelt? Ik heb 3 tips voor je om het meeste uit je game te kunnen halen.

 

door: Levy Hoeven - Product owner Bibendo

Tip 1 Verdiep je in de doelgroep

Een belangrijk onderdeel van het ontwerpen van een game of app is bepalen wat de doelgroep aanspreekt. Verschillen in leeftijd, komaf, scholing etc. kunnen een grote rol spelen in het interessegebied van de doelgroep. Om die reden vragen wij de ontwikkelaars van een game of app altijd om eigenschappen van de doelgroep te definiëren op het game canvas.

Bij het verder ontwikkelen van de game kan telkens worden teruggevallen op het kader dat staat vermeld onder ‘doelgroep’. Zo blijft de focus op de doelgroep.

In eerste instantie worden keuzes, met betrekking tot de doelgroep, gemaakt op aannames en ervaring met de doelgroep. Nog beter is om de aannames ook daadwerkelijk te testen bij de doelgroep. Zoek een aantal mensen die je enkele vragen mag stellen over jouw ontwerp. ‘Vind jij deze onderwerpen leuk?’, ‘Wil je liever competitie, strategie of een spannende verhaallijn in de game terugzien?’ of ‘Hoe veel vragen over onderwerp X zou jij leuk vinden in de app, voordat het gaat vervelen?’.

Dus door jouw doelgroep actief te betrekken bij het ontwikkelproces krijg je een game of app die beter bij hen aansluit en je maakt de doelgroep automatisch enthousiast over de game, zodat je het spel ook direct door mensen kan laten spelen zodra het af is.

Game canvas

Tip 2 Zorg voor voldoende fun

Om gamification te laten werken, moet je zorgen voor fun! Fun zorgt voor betrokkenheid van je doelgroep. Spelelementen kunnen je hierbij helpen. Bijvoorbeeld volgt jouw game een verhaallijn? Of, heb je gezorgd voor beloningen binnen het spel? Biedt het spel voldoende uitdaging? Zijn er verschillende levels die gespeeld kunnen worden? In onze workshops leggen we de volgende game mechanieken uit:

gamemechanieken

Deze elementen zorgen voor fun, maar verlies het leerdoel niet uit het oog. In de games op Bibeno zit er altijd een leerdoel verstopt in het spel. Een leerdoel is iets (nieuws) dat wij de doelgroep willen leren of een vaardigheid die wij bij hen willen verbeteren. Er kan zelfs worden ingezet op een gedragsverandering. Bijvoorbeeld: ‘Door het spelen van dit spel, zien spelers in hoe leuk het lezen van een boek is, zodat zij vaker uit zichzelf een boek zullen gaan lezen.’

De kunst bij het ontwerpen van een goede (serious) game is de balans tussen fun en learnings. We spreken dan van chocolate covered broccoli. Iets dat wordt ervaren als leuk of lekker (chocoladelaag), terwijl het voor het grootste deel goed voor je is (broccoli).

chocolate covered broccoli

Tip 3 Visualiseer je ideeën

Als je over de doelgroep hebt nagedacht en hebt bepaald welke spelelementen je wilt toevoegen, is het handig om je ideeën te visualiseren. Welke verhaallijn, sfeer en eventueel welke karakters zouden passen bij je game? Een praktisch hulpmiddel is het maken van een moodboard.

Je kunt hier tijdschriften voor gebruiken, maar je kunt er natuurlijk ook zelf bij tekenen. Ik raad altijd aan om als je met meerdere personen aan een game werkt, ook meerdere moodboards te maken. Je kunt de moodboards dan aan elkaar presenteren en eventueel samenvoegen. Dit helpt je om de sfeer van je game scherp te krijgen.

Moodboard maken

 

NBD Biblion wil game ontwikkeling voor iedereen mogelijk maken. Games en apps bouw je verrassend gemakkelijk in de game editor van Bibendo. Door een eenvoudig drag-and-drop functionaliteit en het gebruik van visuele bouwblokken snap en zie je wat er gebeurt in het game ontwikkelproces.

Heb je nog vragen over het maken van games, of wil je een gratis online demo van het Bibendo platform?

Meld je dan aan

 

Levy Hoeven helpt bibliotheken o.a. bij het bedenken en maken van hun game en heeft al aan diverse bibliotheken workshops  en trainingen gegeven.